2012. január 11., szerda

Paul McCartney Halott!

A Beatles 1966-os döntésének, miszerint ezután nem adnak több koncertet, legfontosabb hatása az volt, hogy a közönséget megfosztották hőseik iránti rajongásuk létfontosságú helyszínétől.
  Tény, hogy a Beatles éppen ekkor készítette legjobb nagylemezük stúdiófelvételeit, és sokszor lehetett látni, hogy holtfáradtan, beragadt szemekkel küzdik át magukat egyik számról a másikra. De ez mégsem nyújthatta ugyanazt az élményt. A Beatles többé nem volt látható, nem lehetett úgy figyelemmel kísérni őket, mint korábban.
  Valószínűleg ezért történhetett, hogy az 1960-as évek vége felé terjedni kezdett az a teljesen abszurd és kárörvendően üdvözítő szóbeszéd, hogy Paul McCartney meghalt. Hogy egészen pontos legyek: Paul McCartney 1966 novemberében egy autóbalesetben életét vesztette. A pletyka burkolt célzásai, miszerint vajon ki játssza a With A Little Help Of My Friends és a Penny Lane című számok fantasztikus basszus szólamait, és hogyan lehet, hogy rejtélyes utódjának pont olyan a hangja, mint Paulé, elég nyilvánvalóak voltak.
  Ha feltételezzük, hogy Paul McCartney él és virul – ami eléggé ésszerű feltételezésnek tűnik -, akkor a korai halálával kapcsolatos úgynevezett „bizonyítékok” elemzésével nemcsak a félelmetes méretű Beatles-mániáról, de az őrült ’60-as évekről is képet kaphatunk.
  A történet feltehetően Amerikából, egy egyetemi lap hasábjairól indult. Nem sokkal később egy kisvárosi rádióállomás műsorában is felbukkant és végigsöpört az Egyesült Államokon.
  A feltételezett autóbaleset egy másik, hasonló balesetről szóló híren alapult, amely éppen ekkoriban történt. A baleset két halálos áldozata közül az egyik egy sötét hajú fiatalember volt. Annyira összetört, hogy nem lehetett azonosítani.
  A másik dolog, amely miatt a szóbeszéd hihetővé, az a McCartney hasonmás verseny volt, amelyet a Beatles 1966-ban tartott meg. Ez persze felvetett egy bizonytalan és nyugtalanító – az ártatlannak tűnő verseny vajon csak álca lett volna, miközben a halott basszusgitáros utódját keresték? Akkor ez hihetőnek tűnt, különösen, amikor napvilágra került, hogy sohasem hirdették ki a verseny győztesét.
  A keringő hírek szerint egy skót fiatalember, bizonyos William Campbell vette át McCartney helyét, és ő játszott az együttes 1966 után megjelent lemezein is. Az élő fellépésektől is azért zárkóztak el, mert így senki sem jöhetett rá, hogy csak Paul hasonmása van közöttük.
  A legvadabb pletykák őrült következtetései nem álltak meg ennél a pontnál. Így keletkezett az a történet, miszerint a Beatles annyira megbánta, hogy becsapta a rajongóit, hogy a ’60-as évek vége felé a lemezek borítóira és a dalszövegekben nyomokat rejtettek el. Ezek a nyomok, ha megfejtették és összevetették őket, egyértelműen és vitathatatlanul bebizonyították, hogy Paul McCartney meghalt. Ez volt az elmélet.
  Nyomokat persze az olyan régi dalokban is találtak, mint a Yellow Submarine. 1966-tól kezdve ezt a dalt enyhén kétértelműnek tartották: a gyermeteg dalszöveg sorai egyes vélekedések szerint John Lennon egyik leglelkesebb kábítószerről szóló dalát rejtik. Ami a Paulról szóló pletykákat illeti, a hírek szerint a dal egyik pontján Lennon felkiált: „Paul homokos”, aminek köszönhetően olyan hatalmas méretű rágalomhadjárat indult McCartney ellen, hogy a rajongói akkor érezték magukat jobban, amikor úgy tudták, hogy „csak” meghalt.
  További két, a dalokban is található „nyom” is táplálta a szóbeszédet. Az egyik elég magától értetődő volt: az A Day In The Life című dal egyik sora így szól: „egy autóban lőtte fejbe magát”. Ma már sokan úgy gondolják, hogy ez a sor Tara Browne-ra, a Guinness-vagyon örökösére utal, aki pont azelőtt halt meg egy autóbalesetben, mielőtt a dal felvétele megkezdődött volna.
  A másik nyom már sokkal homályosabb és bizonytalanabb az előzőnél. A Strawberry Fields Forever végén a hosszú lecsengésben kétségtelenül elhangzik egy mondat, ami állítólag így szól: „Eltemettem Pault.” Mások azóta is azt bizonygatják, hogy Lennon azt mondja: „Eperszósz.” Utóbbi a dal címét és témáját is figyelembe véve sokkal hihetőbbnek hangzik.

Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band album előborítója
A többi bizonyíték azoknak a nagylemezeknek a borítóján található, amelyeket a Beatles 1967 és 1969 között adott ki. Ezek közül az első, a Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, egy lenyűgöző pop-arts freskóval büszkélkedett, amely mely akkor halott hírességeket és politikusokat ábrázol, a sokaság előtt pedig ott látható a négy Beatles-tag, Paul szemben áll velünk, a többiek kicsit felé fordulva. Ha közelebbről szemügyre vesszük, megláthatjuk azt a virágfüzért, amit egy basszusgitár alakjában rendeztek el. Ha pedig rábandzsítunk a virágokra, hát nem egy PAUL felirat tűnik elő? Ez pedig azt jelenti, hogy McCartney léte megkérdőjeleződött. A borító elején látható képen Paul feje mögött egy felemelt kéz, nyitott tenyér látható, amely a halál szimbóluma valahol keleten. A hátsó borítón mindenki szemben áll, kivéve Paul McCartney, aki háttal. De a minden kétséget kizáró bizonyíték: a lelkes teoretikusok izgatottan hívták fel a figyelmet a lemez belsejében található füzet borítójára, melyen az egészségtől majd’ kicsattanó basszusgitáros egy olyan jelvényt visel, melyen terhelő bizonyítékként ott virít a nagybetűs OPD felirat. Jelenthetnének ezek a betűk bármi mást, mint hogy Officially Pronounced Death, azaz Halottként Hivatalosan Elismert?
  Igen: Lehet akár az ontariói rendőrség rövidítése is, akiktől a kitűzőt kapta.
  
Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band album hátborítója

Magical Mystery Tour album előborítója
A pletykagyártók nem rettentek el semmitől. A Magical Mystery Tour című nagylemezen megjelenő rozmár-szimbólumban is a halál megfelelőjét látták, abból az okból kifolyólag, hogy az Alice Csodaországban című könyvben néhány osztriga megöl egy rozmárt. És persze ismét ott van a felemelt kéz McCartney feje mögött. Kétszer is megtalálható a kísérő füzetecskében.

Abbey Road album előborítója
Azonban az Abbey Road lemezborító volt az, ami az igazán találékony, pletykaéhes embereket őrületes kreativitásra késztette. A Beatles négy tagja éppen keresztülvonul az észak-londoni Abbey Road egyik zabráján, ami a hozzáértő megfigyelőket egy temetési menetre emlékeztette. John Lennon, aki a menet elején talpig fehérben megy, szimbolizálja a papot. Lennon ekkor már elég alaposan buddhizmus, illetve a keleti filozófiák felé fordult – a fehér ruházat arrafelé a gyász színe. Mögötte Ringo, fekete ruhába, ő képviseli a koporsóvivőt, majd Paul, aki mezítláb van, ráadásul az egyetlen, aki fordítva lép. A mezítlábas temetés ősi szokás volt a brit szigeteken. Leghátul pedig George, aki a farmeres öltözékkel a végső temetői alkalmazottat hivatott szimbolizálni. A sorrend tehát: pap – koporsóvivő – hulla - sírásó.
  A baloldalon parkoló fehér autót is fontos nyomként értelmezték. Rendszámának egyik része ez: 28 IF. A rendszámot állítólag az eredeti 3 Beatles-tag cseréltette ki a borítón láthatóra. Buzgón – ám helytelenül számoló – matematikusok kiszámolták, hogy az Abbey Road megjelenésének évében McCartney életkora pontosan ennyi lenne: 28, ha (IF) élne. Egyébként, mivel 1942-ben született, valójában 27 éves lett volna. De aztán eszükbe jutott, hogy a Beatles beleásta magát a keleti miszticizmusba, és az ottani vallások szerint mindenki egyévesnek számít már akkor, amikor megszületik. Így hirtelen értelmet nyert az eszmefuttatás. A borító jobb oldalán, fentebb látható egy fekete rendőrségi furgon, ami nem más, mint egy hullaszállító. A hátsó borítón a falon kilenc kör alakú bemélyedés látható. Ha egyetlen vonallal összekötjük őket, egy 3-as számot kapunk, nem beszélve a Beatles-név  mögött fény-árnyék mintáról, amely egy koponyát ábrázol, kiadva a Beatles: 3tag+egy halott kombinációt.

Abbey Road album hátborítója
Ironikus módon a nyomkeresők nem vették észre a leginkább szembetűnő és megdönthetetlen bizonyítékot. A White Album első számának, a Back To The USSR fokozatos elhalkulása közben egészen tisztán hallható, amint John Lennon a következőt mondja: „Itt van, Yoko, fogd meg ezt a basszusgitárt. Paulnak úgysem lesz rá szüksége ott, ahová készül.”  


1 megjegyzés:

  1. Az az igazság, hogy egy olasz csoport (antropológus, fogorvos, grafológus, hangelemző stb) meg akarta cáfolni ezt a teóriát, ezért összehasonlították Paul 1966 előtti, és az utáni felvételeit, és bebizonyosodott, hogy a hír igaz, és nem hoax.
    Ha már arra gondolunk, hogy azzal, hogy a Beatles nem adott több koncertet mennyi bevételtől estek el, és mennyire megváltozott a stílusuk külsőleg, belsőleg, "Paul" kapcsolata is ekkor romlott meg Lennonal...
    Az olasz dok. filmben nyilatkozott egy német nő is, aki annak idején Hamburgban összejött Paullal és gyereke született tőle. Paul elismerte a gyereket, de azt is, hogy nem fiatalnak érzi magát az apaszerepre, de havonta küldött pénzt a kislányának. 1966 novemberétől aztán nem érkezett több pénz, és a nő felfelentést tett, így "Paul"-t apasági vizsgálatra kötelezték, ahol kiderült, hogy semmi köze a gyerekhez. A nő azt hitte, hogy lefizette az orvosokat, mert mondta, hogy akkoriban Paulon kívül senkivel sem volt együtt, így biztosan ő az apa.
    És "Paul" második felesége azzal fenyegetőzött vállásuk után, hogy ha nem adja oda neki a követelt pénzössszeget, egy olyan titkot tár fel, ami az egész életét romba dönti.
    Ez túl sok egybeesés. Nem csak a lemezborítókat, dalokat kell nézni...

    VálaszTörlés